Is tweede worden de schuld nummer één?
Als er iets niet lukt, krijgt een ander daar vaak de schuld van. Een bloemenwinkel loopt niet goed, maar dat komt omdat de supermarkt ook bloemen verkoopt. De winkels staan leeg en dat komt omdat de mensen alles via internet kopen. De bloemen die er worden geteeld brengen niet voldoende op en dat komt omdat ze in het buitenland goedkoper kunnen telen. Zelfs als ze niet in het buitenland geteeld kunnen worden, komt het doordat we er in Nederland te veel van telen. Als iedereen wat minder gaat telen komt het vanzelf goed. Wie dit zou kunnen regelen weet ik niet, maar het argument hoor ik bijna elke week. Zodra iemand dit zou kunnen regelen, is er altijd een ander die denkt, dan kan ik wel iets meer zetten zodat het niet werkt. Zelfs als al deze argumenten waar zouden zijn, iets wat ik niet geloof, dan heb je er nog niets aan om je er achter te verschuilen. Het gaat er niet om waardoor het komt, maar wat je er aan gaat doen. Als je bij een sportwedstrijd tweede wordt, dan komt dat omdat je zelf niet goed genoeg was en niet omdat de ander te goed was. Je kunt nooit de winnaar er de schuld van geven als je verliest. Omdat de bloemenwereld toch wel een beetje op topsport lijkt, gaan alleen degenen die blijven aanpassen (trainen) het redden. Als je goed oplet, zie de kwaliteit van de bloemen in de supermarkt verbeteren. Dit heeft voornamelijk te maken met de omloopsnelheid, waardoor de bloemen vaak erg vers zijn. Als bloemenwinkel is dat dus geen verkoopargument meer. Door de matige verkoop bij de matige bloemenwinkel is er zelfs sprake van achteruitgang in de versheid en dus kwaliteit, omdat de omloopsnelheid te traag is. Als bloemenwinkel verkoop je echter niet gewoon een bloem, maar een creatie die je bij de supermarkt niet koopt. Zodra je als bloemenwinkel op prijs gaat concurreren met de supermarkt ben je ten dode opgeschreven. De enige die dit wel kan is de marktkoopman. Ook deze bloemen zijn vaak vers, omdat deze er voor moet zorgen dat hij elke dag weer los is. Ik zie een goede kans voor de bloemenwinkel die zich richt op de z.g. beleving. Mensen komen bij hen voor een mooi cadeau en een goed gevoel. De trots die ze voelen als een dergelijke creatie in huis zetten of weggeven. De bloemenwinkel moet staan voor topkwaliteit, versheid en creativiteit. Met de gedachte dat als het niet lukt, dit door een ander komt, redt je het niet. We hebben als Summerflowers zoveel moois te beiden dat iedere bloemenwinkel hiermee uniek kan zijn, samen met de mooie dingen die de bloemist hiervan maakt. De supermarkt verkoopt heel goede verf, maar de goede bloemist maakt hier een schilderij van.