Podium

Promotie is een vreemd ding. Belangrijkste punt is dat je nooit kan bewijzen dat het werkt. Je hebt dus de keus tussen niest doen en gaan voor het waarschijnlijke resultaat van 50%. Je kunt dan zeggen dat je 50% voor niets doet. Je kunt ook zeggen dat die 50%, 100% meer is dan je gedaan zou hebben als je niets had ondernomen. Zelfs het uitleggen wat je bedoeld is dus al lastig. Toch kan het nog lastiger. Als een product goed loopt zijn de meeste mensen niet te prikkelen voor promotie. Waarom zou je promoten als het al goed loopt. Als het slecht loopt zijn mensen ook niet te prikkelen voor promotie, want dan is het te duur. Promotie is echter niet altijd bedoeld om producten beter te laten lopen, maar meer om die gunstige situatie te handhaven. Dit is dus nog veel moeilijker te meten. Bijkomend voordeel van promotie als het loopt is dat je het dan kan betalen, maar vooral omdat je op dat moment de aandacht hebt. Je houdt makkelijker een rijdende auto op gang, dan dat je hem aan moet duwen. Er zijn ook mensen die 100% geloven in promotie, maar dit alleen voor zichzelf willen doen, omdat anders een ander meeprofiteert. Jammer is het echter dat individuele promotie voor één bedrijf net zo veel kost als de productpromotie voor een groep producten en bedrijven. Soms doen mensen niet mee aan collectieve initiatieven omdat ze zelf al zo goed aan de weg timmeren. Deze redenering houdt dus in dat mensen veel geld en tijd besteden aan individuele promotie en dit vervolgens niet op een podium willen zetten. Collectieve promotie betekend niet dat je geen individuele promotie moet doen, maar dat je veel meer effect hebt van je eigen promotie als je hiervoor een podium zoekt. Het komt er dus op neer dat de kosten voor het bereiken van een groot publiek door het collectief worden betaald en dat je zelf alleen nog de informatie van jezelf op dit podium hoeft te zetten. Veel goedkoper en veel effectiever.