Beursbezoek

20160826_143100 Deze week las ik in de vakpers dat van alle agrarische vakgebieden de tuinbouwers het minste deden aan beursbezoek. Op zich wel vreemd, want de tuinbouw doet het helemaal niet zo slecht. Je zou hier de conclusie kunnen trekken dat beursbezoek niet belangrijk is. Zelf denk ik dat het matige beursbezoek een gevolg is van de redelijke resultaten. Het gaat goed, dus waarom zou je zoeken naar nieuwe ideeën. Waarom zou het beter gaan als je iets aanpast. Je kan het ook omdraaien. Juist als het goed gaat moet je zoeken naar nieuwe ideeën om er voor te zorgen dat het goed blijft gaan. Erg vaak worden mensen actief als het minder begint te gaan. Dan in eens komen de verhalen van mindere resultaten en wat we daar aan zouden kunnen gaan doen. Wat mij betreft ben je dan een paar jaar te laat. Je moet je dan afvragen wat je er aan had kunnen doen om te voorkomen dat het minder zou gaan. Juist daarom moet je als het goed gaat goed opletten wat je kunt doen om er voor te zorgen dat de resultaten goed blijven. Één van die dingen is zorgen dat je op de hoogte blijft van veranderingen en veel praat met andere schakels uit de keten. Voordeel van een goede markt is dat er evt. geld te besteden valt aan innovatie. Als de markt terug loopt gaat het geld in de bedrijfsvoering zitten en kunnen veel echt goede dingen niet meer in gang worden gezet. Beursbezoek is een van de makkelijkste manieren om op de hoogte te blijven. Je ziet op 1 dag meer mensen dan je in twee weken kunt bezoeken. Iedereen heeft tijd voor je en iedereen probeert zijn beste innovaties te laten zien. Geen tijd omdat de oogst voor gaat snapt iedereen, maar het klopt niet. Ook de oogst kun je organiseren, zodat je tijd overhoudt voor de toekomst van het bedrijf. Als het product goed geld opbrengt gaan telers steeds harder werken, omdat er iets valt te verdienen. Juist in deze situatie is er geld om meer werk uit te besteden en zelf eens goed na te denken hoe deze goede situatie het langst vast gehouden kan worden. Juist als het goed gaat zijn investeringen in mechanisatie en vooral marketing rendabel. Als het goed gaat kun je voorwerken in investeringen. Als het goed gaat heb je geld voor marketing, maar vooral, je hebt de aandacht, zodat de marketing beter aanslaat. Goede marketing is nodig om er voor te zorgen dat het goed blijft gaan. Veel mensen gaan er vanuit dat marketing alleen is bedoeld om het beter te laten gaan, maar deze vlieger gaat niet altijd op. Tijdens het schrijven van dit stukje moet ik steeds denken aan de woorden van mijn vader. “ik heb mijn hele leven zo hard gewerkt, dat ik geen tijd meer over had om geld te verdienen”. Beursbezoek is dus geen luxe dagje uit, maar broodnodig voor de toekomst van het bedrijf. Netwerken is eigenlijk net werken.