Heet
Hoewel ik nog steeds mensen tegen kom die beweren dat de zomers vroeger warmer waren, heb ik nog weinig zo veel warme dagen voor de langste dag meegemaakt. Warm weer en bloementelers is altijd een slechte combinatie. Niet alleen bestaat er de angst voor slechte prijzen, maar de bloemen groeien ook nog eens twee keer zo snel. Hierbij komt nog dat de meest gemotiveerde schoolverlater ook nog wel een middagje naar strand wil. Afgelopen weekend bij de BBQ vertelde mijn vrouw dat het de hele week dit lekkere weer bleef en dat we dus konden gaan genieten. Mijn gedachten gingen naar de vele ontmoetingen met zomerbloementelers die ik deze week weer heb en deelde de mening mooi weer niet helemaal. De telers hebben het druk en willen hun ei kwijt over de problemen die heet weer nu eenmaal geeft op een bloemenkwekerij. Hete weken zijn nooit makkelijke weken. Op een aantal uitzonderingen na worden de zomerbloemen echter nog steeds voor redelijke prijzen verkocht dus we weten dat we een goed product in handen hebben. Jammer is het dat deze prijzen wel lager zijn dan het voorgaande jaar toen we van een erg goed jaar konden spreken. Door niet alleen naar de prijzen van vorig jaar te kijken, maar naar een langer gemiddelde, word je volgens mij als teler een stuk gelukkiger. Voordeel is dat bij heet weer niemand op topprijzen rekent. Is het dan helemaal niet leuk dat het warm is? Natuurlijk is het wel een beetje leuk. Ook de bloementelers hebben vrouwen, eigenlijk moet ik zeggen partners, die ook wel eens lekker buiten aan de BBQ willen zitten. Op dat moment kan er mooi bijgepraat worden over de vorige zomer door Summerflowers gelanceerde slogan Bloemetje Biertje BBQ. Tot op dit moment wordt deze term nog niet echt uitgedragen, maar we weten inmiddels dat de dingen tijd nodig hebben om te rijpen. Misschien lukt het om een bloemetje op de terrastafel helemaal hip te krijgen als de telers die op Social Media actief zijn hun BBQ en het bloemetje online zetten. Op dat moment verdwijnt het schuldgevoel dat er eigenlijk geen tijd is om een BBQ te organiseren, omdat deze tijd nu wordt gebruikt voor de marketing. De gesprekken kunnen gezien worden als netwerken en eten moet je toch. Op die manier kun je zonder schuldgevoel de belofte aan je partner inlossen dat je niet altijd alleen maar met je werk bezig bent. Dat de bloemenprijzen met heet weer soms slecht zijn kan niemand iets aan doen. Dat het extra druk is ook niet, maar met een beetje positieve blik naar de toekomst en die door het vroege jaar extra tweede snee op sommige gewassen, kan het bij een geroosterd stukje vlees best aangenaam verpozen zijn.