Voorbereidingen
Met de winter nog in volle gang, wordt het tijd om het nieuwe jaar in de steigers te zetten. Hoewel op de kwekerijen de meeste echte voorbereidingen natuurlijk allang voor de winter zijn gedaan, gaat het nu meer om het voorbereiden op alle mogelijke, soms onverwachte dingen die gaan komen. Als ik hier nu ga zeggen welke onverwachte dingen je kan verwachten, ga ik een beetje voorbij aan de betekenis van het woord onverwacht. Hoe kun je je voorbereiden op onverwachte dingen? Echt voorbereiden kan natuurlijk niet, Je weet namelijk niet wat er komt. Wat wel kan is alle mogelijkheden op een rijtje zetten. Dan ben je in ieder geval voorbereid op de herhaling van problemen die zich al eens hebben voorgedaan. Voortschrijdend inzicht heet dat. Nu las ik ergens dat het geen ons overkomt voor een deel te maken heeft met onze verwachting. Als we iets verwachten, gaan we namelijk alle acties die er voor nodig zijn om deze verwachting uit te laten komen extreem goed uitvoeren. Als je dingen extreem goed doet, is de kans dat het goed komt groter, dan wanneer je er eigenlijk niet helemaal in gelooft. Voorbereiding is dus goed nadenken over de dingen die je geloofd. Zijn deze dingen reëel, ga da er dan volledig voor. De kans dat het goedkomt is dan groter. Wees natuurlijk wel weer voorbereidt op het feit dat er ook onverwachte dingen kunnen gebeuren en zorg voor een plan B. Bij de zomerbloemen hebben we op dit moment te maken met een opleving van de populariteit van onze producten. Doordat deze bloemen steeds vaker opduiken in de pers en geassocieerd worden met duurzaam en natuurlijk, hebben we een groot voordeel. Hiernaast doen wij als Summerflowers natuurlijk onze uiterste best om al deze bloemen op zoveel mogelijk podia te laten zien. Hiernaast hebben we op dit moment een van de meest actieve Facebook pagina’s in onze sector. Met 72.000 volgers lukt het ons om steeds weer deze mooie bloemgroep onder de aandacht te krijgen. Alle acties die we doen zijn eigenlijk onze voorbereiding op een goed seizoen. De oude term “onbekend maakt onbemind” is nog steeds van toepassing. Nog meer aandacht en nog meer mooie verhalen over deze bloemen, betekent meer vraag naar de bloemen die onze telers produceren. Als er geen onverwachte dingen gebeuren, moet dit wel leiden tot een goed resultaat.