Workshops
Tegenwoordig heb je overal workshops in. Elke zichzelf respecterende beroepsgroep is bezig om de consument via de workshops te leren goed en vooral nieuwsgierig met hun producten om te laten gaan. Het wordt steeds duidelijker dat het kweken van interesse in vooral de mogelijkheden van een product de vraag doet stijgen. Het oude spreekwoord onbekend maakt onbemind, is nog steeds voor de volle 100% actueel. Hoewel op televisie vooral de inwendige mens het goed doet, is er ook nog wel een plekje over voor de groene sector. De telers willen eigenlijk vooral dat alleen hun eigen product goed in beeld komt. Toch is dit in veel gevallen niet effectief. Hoe interessant is het om elke week een nieuwe roos op het beeldscherm te zien. Door steeds andere bloemen te laten zien wordt de aandacht vastgehouden en kunnen zelfs de rozen meeliften op de promoties die wij als Summerflowers verzorgen. Het grootste bloemen gewas heeft dus voordeel van de promotie die voor de seizoensbloemen wordt gemaakt. Is dit nu voor of nadelig. Is het nadelig dat een ander meeprofiteert van je promotieactiviteiten als je er zelf het meeste voordeel van hebt. Ik denk van niet, dus wij blijven op zo veel mogelijk podia onze seizoensbloemen laten zien. Hoe meer mensen weten dat je met seizoenbloemen steeds, zelfs met dezelfde techniek, een totaal andere creatie kan maken, hoe meer mensen onze bloemen willen gebruiken. Belangrijk is dan dat we eerlijke verhalen vertellen over onze producten en er met de hele keten voor zorgen dat de bloemen van een goede en verse kwaliteit zijn. Eerlijke verhalen vertellen betekend dat we niet alleen vertellen waar een bloem erg geschikt voor is, maar dat we ook vertellen waar sommige bloemen niet geschikt voor zijn. Een gevoelig gewas als Astilbe is tegenwoordig erg goed houdbaar en zeer populair in de bruidsboeketten. Toch is het niet verstandig om deze bloem heel los boven een veldboeket uit te laten steken en deze dan buiten op de tuintafel te zetten. Als je dat doet dan creëer je een teleurstelling die veel langer blijft hangen dan de vele malen dat de bloem wel goed tot zijn recht komt. Promotie is dus ook mensen waarschuwen voor de dingen die ze juist niet moeten doen met de bloemen. Vooral de mensen die workshops geven, moeten dus goed op de hoogste zijn van de dingen die je wel of niet met een bloem kan doen. Een bloem leeft. Je mag dus niet verwachten dat elke bloem onder elke omstandigheid 2 weken fris blijft. De term vaasleven is dus maar een klein gedeelte van de totaalkwaliteit die we hanteren voor bloemen. De houdbaarheid van een ijsje is ook maar een paar minuten, maar omdat we dat weten houden we er rekening mee. Als je gaat overdrijven creëer je een teleurstelling. Als je vertelt dat een bloem 2 weken houdbaar is en na 10 dagen gaat het eerste knopje slap ben je teleurgesteld. Als je zegt dat de bloem minimaal een week staat en hij houdt het 10 dagen uit ben je er blij mee. De workshops zijn dus super belangrijk om de echte en eerlijke verhalen over bloemen te vertellen. Veel plezier dus.