Spannend jaar.
Voor de telers van seizoensbloemen wordt het een spannend jaar. Hoewel onze bloemen zich mogen verheugen op een grote belangstelling van het winkelende publiek, zijn er toch wat zorgen over de resultaten op de bedrijven. Omdat veel seizoensbloemen worden geteeld door de wat kleinere en ambachtelijke kwekerijen, is de overhead bij deze bedrijven erg groot aan het worden. De vele regels en verplichtingen die er tegenwoordig van de telers worden gevraagd, zijn voor een klein bedrijf namelijk net zo groot als voor een groter bedrijf. Waar bij een groot bedrijf een persoon vrij gemaakt kan worden voor de administratie die dit met zich meebrengt, is dit bij een klein bedrijf niet mogelijk. De ondernemer moet zelf hard meewerken om de bloemen op tijd van het veld te krijgen. Al de registratie werkzaamheden moeten dan in de spaarzame vrije avonduren gebeuren. Omdat ook deze ondernemers vaak een gezin hebben, gaat deze tijd af van de weinige uren die aan het gezin besteed kunnen worden. Het is maar goed deze bevlogen telers zoveel liefde voor hun product hebben dat ze dit er voor over hebben. De vele verschillende gewassen die verzorgd moeten worden vragen erg veel aandacht, omdat elk gewas zijn eigen speciale behandeling nodig heeft. Het telen van seizoenproducten is een vak apart. De best redelijke prijzen die onze producten opbrengen zijn dan vaak ook hard nodig om een goede snee brood te blijven verdienen. Het zou toch jammer zijn als door de grote regeldruk al deze bijzondere gewassen van het toneel zouden verdwijnen. Als u weer zo’n mooie zomerbloem aanschaft, is het misschien nuttig om ook aan het winkelende publiek eens uit te leggen waarom die bijzondere bloem iets meer moet kosten dan een massa product. Eigenlijk kweken deze telers de kers op de taart. Hoewel een taart zonder kers misschien best te eten is, maakt de kers hem wel veel aantrekkelijke. Door dit verhaal te vertellen komt er vrijwel zeker begrip voor de vraagprijs van ons product. Het verhaal is bij onze bloemen belangrijk. Elke zomerbloem heeft zijn eigen verhaal. Al die verhalen kun je terug vinden onder het kopje inspiratie en storytelling op onze website. Hier staan de leukste anekdotes en verhalen, die heel goed te gebruiken zijn op de winkelvloer. Het vertellen van steeds een nieuw verhaal maakt de wachttijden in de winkel tot luistertijden waar de klant graag voor terug komt. Als dat niet spannend is.