Exclusiviteit
Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met exclusiviteit? Welk product of bloem kan zich er op verheugen exclusief te zijn? Op zich een gewone vraag die niet zo makkelijk is te beantwoorden. De eerste vraag die je moet stellen is welk gedeelte van het product nu exclusief is. Is dat de grondstof, het eindproduct of de presentatie ervan?
Waarom ik hierover begin is het lezen in het AD van een artikel over het product RITUALS. Eigenlijk ging het helemaal niet over het product Rituals, maar over de manier waarop dit product zich in de markt heeft gevestigd. Nu heb ik zelf niet zo veel met deze producten, maar ik weet wel dat mijn vrouw altijd blij verrast is als ik iets uit deze winkel meeneem. Ook als we op verjaardag gaan en we alleen een bos bloemen te schraal vinden, gaan we even naar deze winkel om iets leuks te kopen.
Wat mij intrigeert is, waarom nu juist deze winkel meer schoonheidsproducten in de cadeaumarkt krijgt dan een gewone drogisterij. Ik ga er even vanuit dat de producten van goede kwaliteit zijn en voldoen aan de verwachting van de consument. Toch heb ik nog nooit gehoord dat de crèmes bij het Kruidvat van slechte kwaliteit zouden zijn. Toch zie ik wel een behoorlijk prijsverschil per kilo product. Ook zie ik dat een product bij Rituals op een verjaardag beter aanslaat dan een potje bij het Kruidvat vandaan. Gaat het dus om het product of wat je er van maakt?
Wij als bloementeler maken het product, de bloem dus. Dit product is van goede kwaliteit en ook in de keten doen we er alles aan om deze kwaliteit te behouden. Toch zie ik mijn bloemen liever in een mooi boeket verwerkt dan in een bos dat prijspakker heet bij de supermarkt. Het komt er dus op neer dat als je wil dat de bloemen exclusiviteit uitstralen, je meer moet doen dan alleen goede bloemen telen.
Ik zeg wel eens dat wij als bloementelers de verf produceren en dat we een schilder nodig hebben die er een mooi schilderij van maakt. Als dit schilderij er dan is, hebben we ook nog eens iemand nodig die dit schilderij verkoopt en er het juiste verhaal bij vertelt. Net als de producten bij Rituals, hebben onze bloemen een goed verhaal en een mooie locatie nodig om goed uit de verf te komen. Dit is eigenlijk wat we met Summerflowers proberen te doen, we vertellen verhalen over bloemen. Met deze verhalen willen we de bloemist inspireren om deze verhalen te gebruiken in de winkel. Natuurlijk is het product belangrijk.
De kwaliteit van de bloem begint natuurlijk bij de kweker. Toch is de bloemenhandel en de bloemist minstens net zo belangrijk, omdat deze er voor kunnen en moeten zorgen dat de kwaliteit van de bloemen gehandhaafd blijft en dat de consument het juiste verhaal, maar ook de juiste gebruiksaanwijzing bij de bloemen krijgt. Met deze samenwerking binnen de hele bloemenketen wordt de consument verrast met mooie bloemen. Geen enkele schakel is belangrijker dan de andere. Alleen als alle schakels hun werk goed blijven doen blijft de ketting heel.
Ook Summerflowers is een schakel in dit geheel. Samen met de kwekers verzamelen we verhalen over bloemen en zorgen dat deze via onze website en de Social Media zo ver mogelijk de wereld in komen. Binnen de seizoenbloemen zijn we dus zelf eigenlijk best een beetje exclusief. We hebben de kwekers, de bloemen, de inspiratie bij de handel en de bloemist. Ik weet niet hoe belangrijk exclusiviteit is, maar we hopen wel dat u er gelukkig van wordt om mooie verhalen over bloemen te lezen en dat u daardoor nog meer kan genieten van die mooie speciale bloemen die we vertegenwoordigen.