Imago van het vak
Het imago van ons vak is eigenlijk gewoon goed. Ondanks dat er soms berichten komen van enkele incidenten die dan ruim uitgemeten worden, blijft de agrarische sector en in ieder geval ons deel hiervan bij de gewone mensen tot de verbeelding spreken. Als je je oor te luisteren legt bij publieksmanifestaties als “kom in de kas” of een initiatief in de Bollenstreek “Bollenstreek in bedrijf.”, dan kun je niet anders concluderen dan dat de bezoekers vrijwel allemaal onder de indruk zijn van de enorme inspanningen die de bedrijven maken om een mooi product te telen en tevens aan de steeds strengere normen op het gebied van milieueisen te voldoen.
De sfeer is goed en de eventuele kritische vragen worden vrijwel altijd naar tevredenheid van de vrager beantwoord. In de meeste gevallen zijn de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid al veel verder dan het gemiddelde publiek verwacht. Als het gemiddelde publiek al denkt dat we een vervuilende sector zijn, komt dat waarschijnlijk doordat de negatieve incidenten in de pers en op Social Media breed worden uitgemeten. Nu is dat natuurlijk hun goed recht en het vak moet er hard aan werken dat deze incidenten niet meer voorkomen en zeker niet de telers die bewust fouten maken de hand boven het hoofd houden.
De belangrijkste reden dat het imago van onze sector best wel goed is, komt omdat we steeds meer open zijn over de dingen die we doen en aan de consument laten zien waar we mee bezig zijn en dat er nu al heel goede resultaten zijn. Laten zien en vertellen is de enige mogelijkheid die we hebben en dat lukt de laatste tijd steeds beter. Als er een negatief verhaal verschijnt heeft het in de regel nooit veel zin om hier hard tegenin te gaan. Vaak zit er in elk verhaal wel een kern van waarheid en dit bestrijden gaat erg veel energie kosten. Deze energie kunnen we beter gebruiken om te laten zien dat we het goed doen.
Dit houdt niet in een mooi promotie plaatje maken met de boodschap dat we alles al helemaal voor elkaar hebben, want dat is natuurlijk niet zo. De gemiddelde toehoorder prikt daar zo doorheen, omdat dit al te veel gebeurd. We moeten het echte verhaal vertellen, inclusief de problemen waar we mee worstelen. Laten zien hoe ver we hier al mee zijn en dat we echt wel rekening houden met de steeds veranderende omstandigheden.
Op de bijeenkomsten die voor het publiek gehouden worden is het steevast erg druk en de mensen zijn ook echt geïnteresseerd in ons verhaal. Ons verhaal is eerlijk en positief. We werken met mooie bloemen en zijn hier trots op. Deze verhalen wegen als het goed is ruimschoots op tegen andere verhalen. Misschien dat de telers in onze sector nog wel iets minder bescheiden mogen zijn.
Wij als seizoensbloemen telers zorgen in de hele bloemensector voor de kers op de taart. De basis voor de taart is veelal een eenheid, maar de garnering zorgt er voor dat de taart aantrekkelijk wordt. Door de steeds weer nieuwe mooie bloemen die onze sector op de markt brengt, kan de hele bloemensector zich blijven onderscheiden. Het imago van onze sector maken we zelf. We hoeven niet te pochen, maar alleen wat minder bescheiden ons mooie verhaal vertellen. Bescheidenheid is prima, maar als je iets duidelijk wil maken moet je echt wat meer op het podium klimmen. Wij willen duidelijk maken dat we een duurzame creatieve sector zijn, die met gemak de eisen van de huidige tijd kan doorstaan.
Be good and tell it. Deze bekende slogan wordt naar mijn idee nog te weinig in de praktijk gebracht. Wij hebben de mooiste bloemen van de wereld en de hele wereld mag dat weten. Dus schreeuwen we het van de daken. De telers van Summerflowers and more zijn de meest innovatieve groep telers van onze sector met de mooiste en duurzaamste bloemen. We kunnen tenslotte niet eeuwig bescheiden blijven. Geniet van de mooie kersen op onze schitterende bloementaart.